Noch paars, noch blauw: dit is de trendkleur van 2023

‘Digital lavender’ werd al drie jaar geleden door de trendvoorspeller WGSN en Coloro uitgeroepen tot dé trendkleur die 2023 zal domineren. Waarom is deze kleur nu zo populair en hoe integreer je deze kleur in jouw gaderobe, maar ook in jouw (web)shop? Nina HLN vroeg raad aan kleurexpert en spreker tijdens Trendz Voorjaar 2023 Hilde Francq van Francq Colors en styliste Sarah Roelstraete. 

Denk aan een subtiele lavendeltint met een grijze ondertoon. Dan heb je dé trendkleur van het jaar voor ogen: digital lavender. Al meer dan drie jaar geleden heeft de internationale trendvoorspeller WGSN samen met de kleurexperts van Coloro voorspeld dat digital lavender onze gaderobe, maar ook de (web)shops, dit jaar paars zou kleuren. Maar hoe kunnen ze dat zo ver op voorhand weten? 

Het paarse succes. Hoe wordt een trendkleur bepaald?

Een tijd geleden presenteerde de Antwerpse trendstudio Francq Colors zijn nieuwste rapport en daar zitten ook maar liefst zeven tinten lila in. ‘Ik zeg al zeker twee seizoenen dat lila bij de nieuwe neutralen gaat horen’, reageert Hilde Francq, kleurexpert en eigenaresse van het bureau. 

Een trendkleur wordt voorspeld op basis van wat er zich in de maatschappij afspeelt, legt Francq uit: ‘Als we heel die sociologie hebben uitgewerkt en voldoende voorbeelden hebben die ons aantonen dat iets een trend zal worden, kunnen we daar een kleurenpalet aan koppelen.’

‘Lila is een kleur die inspeelt op het mentale welzijn. Bij de jongeren van generatie Z staat mentaal welzijn hoog op het lijstje, en terecht. Daarom is digital lavender nu zo populair.

De trendkleur is ook een brug tussen het digitale en fysieke, legt Francq uit: ‘Er zijn twee splitsingen: we krijgen heel veel invloeden van artificial intelligence en hoe machines ons kunnen verbeteren. Langs de andere kant willen mensen terug naar het echhte menselijke. Deze kleur slaat de brug tussen beide.’

Wil je weten hoe je digital lavender kan implementeren in jouw gaderobe, maar ook in jouw (web)shop? Lees dan het volledige artikel van Nina HLN via onderstaande button. 

Scroll naar top