UITGELICHT | FAIRPLAZA

FairPlaza, een verzameling van leveranciers met een verhaal waar FairTrade centraal staat. Wij hebben ze wat vragen gesteld. Nieuwsgierig wie ze zijn, wat je kan verwachten en wat ze doen? Lees dan snel verder!

Tijdens Trendz najaar stonden jullie op Trendz met een enorme houten stand. Veel bezoekers zullen jullie al kennen maar misschien goed om te beginnen met een korte intro over FairPlaza.

“FairPlaza is het grootste inkoopcentrum voor duurzame, circulaire en Fair Trade producten in Nederland. Centraal gelegen in Culemborg bundelen 32 merken, importeurs en groothandels de krachten om een divers en breed assortiment met mooie producten met een verhaal aan te bieden. Het centrum is een Cash & Carry en klanten kunnen er per stuk inkopen en via een centrale kassa afrekenen.”

Hoe is FairPlaza tot stand gekomen en uitgegroeid tot zo’n sterk merk? 
“FairPlaza is 8 jaar geleden ontstaan vanuit de behoefte om zoveel mogelijk fair trade importeurs onder 1 dak te brengen. 5 jaar geleden is dit uitgebreid met mooie duurzame, biologische en circulaire merken omdat steeds meer retailers op zoek zijn naar combinaties van producten met een verhaal. Fair Trade of Direct Trade producten worden gecombineerd met circulaire of duurzame merken. Bij FairPlaza kunnen retailers voor beide terecht.

Naast een fysiek inkoopcentrum waar een retailer het gemak van meerdere leveranciers ervaart zoekt FairPlaza ook andere mogelijkheden om elkaar te versterken. Onze prachtige paviljoen stand op beurzen geeft (kleine) merken de mogelijkheid om zich goed te presenteren. Wij zijn ervan overtuigd dat het geheel meer is dan de som der delen en we samen meer te bieden hebben dan allemaal apart.”

Kunnen jullie wat meer vertellen over het verhaal achter de verschillende producten rondom duurzaamheid en circulariteit? Waarom versterkt dit jullie FairPlaza-verhaal?
“De consument is steeds bewuster van wat hij koopt en dat is tijdens de pandemie alleen maar versterkt. Fair Trade merken hebben altijd al vraagtekens gezet bij consumeren om het consumeren en hebben naast het bewust maken van slechte werkomstandigheden, eerlijke prijzen en het tegengaan van kinderarbeid gezocht naar duurzame oplossingen. Fair Trade producenten werken bijvoorbeeld al vaak met restmaterialen. Dat dit nu ook steeds dichter bij huis gebeurd is alleen maar mooi. Merken die zich bezighouden met duurzaamheid en circulariteit werken vaak op dezelfde manier vertellen een verhaal of verkopen een levensstijl. Door alleen maar merken toe te laten in het centrum met een duidelijke achter liggende visie (fair trade, duurzaam en/of circulair) creëren we een inkoopcentrum dat uniek is in Nederland.”

Wat kan de bezoeker verwachten in jullie stand tijdens de Voorjaarseditie?
Deze editie hebben we een brede mix van producten die je bij FairPlaza kan vinden. Naast tuinartikelen en woonaccessoires zijn er ook Lifestyle en Fashion producten te vinden in de stand. Merken die zich compleet richten op het hergebruiken van restmaterialen, het bevorderen van biodiversiteit, eerlijke productie processen en het creëren van betere levensomstandigheden voor producenten. Kortom heel veel mooie producten met een verhaal. De stand geeft meer dan ooit een goed beeld van wat klanten kunnen verwachten bij FairPlaza.

Welke trends zien jullie opkomen voor 2022 en hoe spelen jullie hier op in?
In 2022 zullen consumenten door tekorten en flinke prijsstijgingen nog bewuster kiezen voor wat zij wel en niet willen kopen. Retailers zullen hier nog meer op inhaken en zich willen onderscheiden door een goede mix van merken aan te bieden. Binnen FairPlaza zien wij merken die zich niet meer alleen richten op de traditionele Fair Trade pijlers, zoals eerlijke prijzen en goede werkomstandigheden, maar ook milieubewuster en duurzamer produceren. Importeurs van Fair Trade artikelen zullen hun productie niet verplaatsen naar Europa omdat deze importeurs niet in verre landen produceren omdat dit goedkoper is. De importeurs willen een langdurige band opbouwen met de producenten en een commitment hebben om deze mensen door handel een beter bestaan te geven. In dit opzicht zullen ze niet meegaan met de tendens om productie naar Europa te halen. Daarnaast kijken ze wel hou ze hun productie en assortiment kunnen verduurzamen en of de levensloop van hun producten kunnen verlengen.

Hebben jullie een speciale beursaanbieding die we mee kunnen nemen in aanloop naar 9, 10 & 11 januari?
De eerste 100 nieuwe bezoekers van onze paviljoenstand (Stand G104) krijgen een Goody Bag met leuke hebbedingetjes en informatie over het centrum. Verschillende exposanten hebben leuke beursaanbiedingen in hun individuele stands tijdens de beurs.

Scroll naar top