Uitgelicht: Pottie Pot

Dit weekend openen wij Trendz Voorjaar 2024 met onder andere Pottie Pot! Na een aantal keren Trendz bezocht te hebben als eigenaren van Leut Conceptstore hebben ze afgelopen najaarseditie voor het eerst deelgenomen als fabrikant van mooie geurkaarsen met edelstenen in een pot. Lees hieronder meer over het bedrijf Pottie Pot  en tips voor het ondernemerschap.

Hoe zijn jullie bij Pottie Pot gekomen?

De liefde. Voor ons heeft het woord “pot” niet altijd een positieve lading. Wij hebben daarom een positief protest bedacht. Liefkozend hebben wij ons merk Pottie Pot genoemd. Oh, en onze producten zitten in een pot.
Nomi houdt van edelstenen en is hier ook mee bekend. Lotte vond het in het begin allemaal wat wazig, maar voor een geurkaars loopt ze wel warm. We hebben twee werelden met elkaar verbonden. Ondertussen kan Lotte hiervan de schoonheid wel van inzien.

Hoe zien jullie de toekomst van de home deco & lifestyle branche evolueren?

Consumenten stellen meer vragen over grondstoffen en processen. Transparant zijn, wordt daarom veel belangrijker. Hierdoor stellen wij onszelf ook vaker de vraag, staan wij achter deze grondstof of kunnen wij hiervoor een duurzamere optie vinden.

Nou voor ons valt het nog vrij mee. Onze winkel zit in Zundert, dus dat zit echt tegen de grens aan onder Breda en wij zijn een dorp. Wij hebben dus niet heel veel last bijvoorbeeld van online. Er zijn meer merken die geurkaarsen met edelstenen aanbieden, we zijn niet origineel in dat gene, maar wat we doen proberen we gewoon heel erg goed te doen. 
Ik vind het heel belangrijk hoe de stenen erin worden gedaan, dat het af is, dat het klopt en daarin heb ik het gevoel dat je het verschil kan maken. Door net die andere touch eraan te geven.

En dan de winkel en online. Er wordt natuurlijk geroepen dat we allemaal online gaan zitten, maar mensen willen ook een uitje en shoppen valt ook onder het uitje. Samen daarna een kop koffie drinken en nog ergens gaan eten. Je gaat bijvoorbeeld een dagje naar Maastricht en dat is niet alleen maar om op één horeca plek te blijven zitten en daarna de trein weer naar huis te pakken. Helemaal online, tuurlijk ik shop ook soms online, want dat vind ik makkelijk. En is dat leuk voor de winkels? Nee, maar af en toe is het makkelijk. Alleen ik wil ook af en toe die dagjes weg en dan . En dan ben ik er als winkelier om de leukste producten en sfeer te laten ontdekken.

“Dromen maken een ondernemer en wij hebben een hoop dromen”, kunnen jullie hierover meer vertellen?

Wij heten dus Pottie Pot en de reden dat wij zo heten: Lotte en ik zijn samen getrouwd en op onze eerste date werden wij aangesproken door een man of dat hij mee mocht doen met onze kus. Wij hebben nu ook een winkel en onze regenboogvlag is bijvoorbeeld gejat. Wij hebben ook social media haat gehad en toen dachten we van “oké, het woord ‘potten’ heeft gewoon een beetje een vieze nasmaak voor ons”. Gewoon door alles wat er is gebeurd. Toen besloten we een positievere vibe te geven aan het woord “pot”. Zo kunnen we iets moois neerzetten wat nog wel aansluit om toch nog geluid te maken met mooie producten op de markt. Dus dat is eigenlijk het positieve protest, we gaan er niet voor weglopen wat er gaande is, maar het moet wel leuk en vrolijk zijn.

We willen als we nu aan potten denken, dan denken we aan onze kaarsen, waar we heel blij van worden. En dat is een beetje de drive die wij hadden toen wij met Pottie Pot startte. Als mensen vragen waarom het zo heet, dan leg ik het uit. Alleen heel veel mensen leggen ook gewoon de associatie omdat het in een pot zit. En dat klopt, want alles wat mij maken zit in een pot. Dus zo proberen wij het cirkeltje rond te maken en een beetje LHBTQ-geluid is nooit verkeerd. Dus we hebben het een beetje samen gekoppeld.

Waarom hebben jullie een liefde voor het vak?

Het is zo, ik ben opgeleid als retailmanager en Lotte die riep ooit “Oh, ik zou wel eens een winkeltje willen hebben”. En eigenlijk een maand later zijn we gewoon een winkel gestart. Zij is grafisch ontwerper, ik kan niks met computers, maar haar moeten we niet achter de kassa zetten. En samen konden we elkaar aanvullen. En de kaarsen hebben wij gewoon bedacht toen we in de auto zaten. “Oh maar Pottie Pot, dan kunnen we iets doen met pot.” Wij branden altijd heel graag kaarsen, omdat het je huis gewoon lekker warm maakt en het is gewoon gezellig. En ik ben opgegroeid met edelstenen en Lot vindt dat echt de grootste onzin die er is, maar die kan wel de schoonheid waarderen ondertussen.

Zo hebben we eigenlijk alles wat we nodig hebben samengevoegd in één merk. Ik kom vaak in de loods en ik ben hier heel graag. Ik vind het heel lekker dat we omringt zijn met spullen waar we blij van worden en we kunnen zeggen “ja dit klopt”. Terwijl we hartstikke moe zijn van de winkel gaan we dan toch een paar uurtjes naar de loods om bestellingen weg te werken. Dan zijn we er uiteindelijk en vliegt de tijd voorbij en hebben we alle taken gedaan en gaan we moe maar wel voldaan naar huis. Pottie Pot brengt ons heel veel blijheid.

Hoe hebben jullie de eerste deelname aan Trendz ervaren?

Heel spannend. Wij hebben naast Pottie Pot ook een conceptstore. Daarvoor kwamen we als bezoeker naar Trendz, nu stonden wij aan de andere kant. Dit was wel even wennen. Als deelnemer wordt er ook erg goed voor je gezorgd en was de communicatie heel fijn. Er komen hele verschillende bezoekers, waardoor je groot publiek aan kan spreken. Dat is als beginnend bedrijf erg tof!

Wat zijn jullie groeiambities?

Ons doel is om bij elke Trendz beurs een nieuwe collectie toe te voegen. Dit zorgt voor een deadline, waardoor we ons gemotiveerd voelen om verder te creëren.
Kom dus zeker langs op de aankomende voorjaars- (14-16 januari) en najaarseditie (25-27 augustus) om de nieuwste must haves te ontdekken.

Wat beschouwen jullie als de grootste uitdagingen voor kleine bedrijven?

Bij start-up kun je je echt verdwalen in de hoeveelheid opties die je hebt. Dat geldt bij een logo maken, dat geldt echt bij alles en ook als retailer. Na een tijdje moet je je gewoon even een aantal dingen afvragen van “Oké waar staan we voor? Wat willen we?” en daar ga ik voor op zoek. Anders doe je gewoon too much en spreek je jouw hoofddoelgroep niet duidelijk aan. Er zijn zoveel opties en dat is wel gewoon net iets te intens. En als retailer, ja de kans is heel groot dat 10 meter verderop iets anders wordt verkocht, maar mensen komen naar de winkel voor jou en voor jouw gesprek. 

De ene past daardoor beter bij jou dan andere en als diegene niet die bij jou past, dan kan die heel leuk naar jouw buurvrouw gaan. Tuurlijk probeer je zo uniek mogelijk te zijn, maar dat geloof ik wel, in de winkel: jij brengt de sfeer en jij brengt het gevoel. Dat doet iedereen op een andere manier. Klinkt af en toe gewoon heel spannend als je ineens hoort dat de overbuurvrouw ook diezelfde kaarsen gaat verkopen, maar dat betekent niet perse dat dat ook iets voor jou hoeft te beteken, het kan elkaar ook versterken. Geloof in je eigen kracht.

Wij hebben zo’n situatie ook meegemaakt in onze eigen winkel. Wij hadden heel veel amberblokjes liggen en dat verkoopt super goed. En toen ging ineens de overbuurvrouw het ook verkopen en paar deuren verderop gingen ze het ook verkopen. Dan baal je wel even, want dat is een van onze best verkochte producten. Maar achteraf was het eigenlijk allemaal niet zo spannend. 

Wij hadden een grotere collectie, dus mensen wisten dat ze het bij ons wel konden halen en dat wisten ze nog niet bij die andere mensen. Het was even dat we zeiden ‘nou niet heel sympathiek’, maar als je van jezelf uitgaat, maakt het wel een stuk makkelijker. We hadden het ook met de kaarsen op de beurs, we dachten oh we staan met kaarsen op de beurs, ik hield een beetje in de gaten wat er allemaal op kwam te staan en er was niemand met kaarsen. Toen zag ik er eentje en dat is best een groot merk en toen dacht ik oh mijn God, daar gaan we. 

En toen kwam er nog één oh nee en toen nog een en toen werd het wel ff spannend, daar wordt je wel even onzeker van. Uiteindelijk of bezoekers die aangaven dat het niet helemaal bij hun pasten, maar natuurlijk kwamen hier veel positieve reacties op. Dat is helemaal prima, dan krijg je klanten waar je een vertrouwensband mee op kunt bouwen.

Mis de mooie stand en producten van Pottie Pot niet en bezoek Trendz Voorjaar aanstaande zondag tot dinsdag 16 januari 17:00 uur.

Scroll naar top