Welke vier trends ziet Trendanalist Niek de Prest voor 2022?

Trendz heeft in september, in samenwerking met Interieur Collectie Dagen én Trendanalist Niek de Prest, een Trendlezing georganiseerd. Natuurlijk willen wij jou ook de mogelijkheid geven om inspiratie op te doen via deze trendlezing, daarom is de online sessie nog tot 22 november terug te kijken.

Trendanalist Niek De Prest licht alvast een tipje van de sluier op over zijn online trendlezing: “Alleen een ingrijpende gebeurtenis kan ervoor zorgen dat mensen hun gedrag plots gaan veranderen. Ik noem een dergelijke gebeurtenis een wildcard. De pandemie is een mooi voorbeeld van zo’n wildcard. Ze heeft een behoorlijke invloed op onze manier van wonen en werken, maar wie trends analyseert weet dat een trend nooit zomaar uit het niets ontstaan. Denk maar aan thuiswerken. Echt nieuw is dat niet. De zogeheten ‘digital nomads’ doen het al vele jaren. Ze werken waar en wanneer ze willen. Maar het bleef bij een niche tot de pandemie daar verandering in bracht. Vandaag zijn de meesten onder ons een soort digitale nomaden. Ook de vlucht naar het platteland is een mooi voorbeeld en zo zijn er nog heel veel andere. Op tijd deze trends begrijpen en er op inspelen, dat is de kunst en het geheime ingrediënt van wie succesvol is.”

Tijdens dit webinar raakt Niek De Prest vier facetten aan die met tijd te maken hebben en die onze manier van wonen, leven, verlangen en samenzijn beïnvloeden. Hoe uit zich dit in kleur en op een materialistische manier? Hieronder alvast een korte omschrijving:

o Ouroboros: De ouroboros symboliseert een oneindig spel van geboren worden, groeien, verval en opnieuw geboren worden. We reflecteren de natuur in onze woningen. Lemen wanden, zachte bouclé, terracotta, natuurlijke vloeren, de geur van bruin brood en vers gekerfd hout. Marcramé en transparante geweven materialen zijn terug. En puur, smetteloos wit als in een amandelnoot die openbreekt. Als de tijd die zichzelf voortdurend opnieuw uitvindt. Of dreigen we dit alles te verliezen? En is het daarom zo trendy?

o Still Room: De tijd die we thuis doorbrengen is anders. We ervaren ze toch anders. Thuis is nu ook werken, vergaderen, sporten,… ‘Still Room’ is de interieurtrend die hierop inspeelt. Elk huis zou ze moeten hebben, heeft ze, of wil ze. Still Room geeft je het gevoel van de luxe dat je overvalt als je na een lange, drukke dag in een stille, donkere, koele, luxueuze hotelkamer binnenstapt. Om te rusten, te leven en te werken. Of gewoon om te zijn wie je bent. Met zware linnen stoffen, ruwe materialen en goudkleurige luxe. En niet te vergeten een pittig accent.

o Promised: ‘Wanderlust’ is de drang om ver weg te zijn. Of om weg te zijn tout-court. De pandemie verleidt ons met de belofte van een droom. Vakantie, zon en onbezorgd mijmeren. We herontdekken de vergeten eilanden van Europa. Ibiza, Mallorca, Tenerife, Madeira,.… De belofte van vrijheid is kleurrijk, fris en zuiver. De wind speelt er met het buitengordijn. Het contrast is er een van droogte en water. Frisheid en warmte. Fijne transparante weefsels, groene tinten op de muren. Koele terracotta vloeren. De grens tussen vandaag en morgen is een kwestie van… tijd.

o            How Will We Live Together?: Opzichtelijke luxe is een teken van slechte smaak. Zeker tijdens de pandemie, waar de digitale aanwezigheid de grenzen heeft verlegd. De digitale wereld overschaduwt steeds meer de echte wereld, maar wat is echt en wat niet? En besta je nog als je niet digitaal aanwezig bent? Hoe kunnen we ons nog onderscheiden? Door het product weer centraal te zetten? Botaga Veneta gelooft van wel. En om dat te doen gebruiken ze een oude techniek uit de analoge wereld: ze gebruiken kleur. Kleur om digitaal anders te zijn. Om een onderscheid te maken in een wereld zonder ruimte. Zonder tijd. Ja, echt, het is tijd. Hey Google? Stop!

Ben jij nieuwsgierig naar meer? Meld je hier aan en kijk de trendlezing terug tot 22 november.

Scroll naar top